Van klant naar consultant bij Bizon

  • Geplaatst op 10 september 2020
  • Door : Theo van Mol | Directeur

Bizon Software bestaat 20 jaar! Dit willen we niet onopgemerkt voorbij laten gaan, dus kijken we in een serie interviews met onze collega’s terug op 20 jaar Bizon. In dit artikel spreken we met Thijs Jonker en Jordy van den Bosch, beiden consultant bij Bizon.

Bizon consultants

Elke klant van Bizon heeft een vaste consultant. Zij werken nauw samen, zeker tijdens het implementatie traject. Hoewel klanten daarna voor vragen terecht kunnen bij Bizon support behouden alle consultants persoonlijk contact met klanten. Zij informeren geregeld hoe het gaat en wanneer er complexere vraagstukken spelen denken ze graag mee. Zowel Thijs als Jordy hebben als consultant veel klanten in de bewindvoerders branche.

Jordy: “Sinds 2 jaar ben ik consultant bij Bizon. Maar met de software van Bizon ben ik al jaren bekend. Hiervoor werkte ik met de bewindvoering software bij een klant van Bizon. Het is bij Bizon prettig werken met name vanwege de informele sfeer. We hebben goede relaties met onze klanten en ook als collega’s onderling. Het meeste plezier uit mijn werk haal ik wanneer ik na een dag werken met meer energie naar huis ga dan dat ik ‘s ochtends aankwam. Dat kan zijn als ik een klant een tip heb kunnen geven, zodat zijn werk makkelijker wordt.”

Thijs: “ Sinds 2010, dus precies de helft van het aantal jaren dat Bizon bestaat, ben ik consultant bij Bizon. In deze rol houd ik me vooral bezig met implementaties bij nieuwe klanten en verleen ik consultancy bij bestaande klanten. Daarnaast geef ik demo’s over ons Inkomensbeheer en Bewindvoering Software (IBS)  samen met Sales. Ook met marketing werk ik samen om de software te vertalen naar video’s voor commerciële en educatieve doeleinden.

Dat maakt mijn functie erg divers en daarom vind ik Bizon een super bedrijf om voor te werken. De waardering is groot vanuit het management, er is veel vrijheid en ruimte voor eigen inbreng. Daarnaast is het geen hiërarchische organisatie. Je krijgt de ruimte om dingen te doen die je leuk vindt, als je die ruimte neemt wordt je daar ook vrij in gelaten.”

Standaard software

Bizon maakt standaard software en we zijn ervan overtuigd dat software mensenwerk is. Onze klanten zijn mensen en dat maakt onze klanten allerminst standaard. Daarin zit dan ook zeker de grootste uitdaging met name voor onze consultants, die de spil zijn tussen de klant en Bizon.

Thijs: “De afwisseling vind ik de grootste uitdaging. Iedere klant is weer anders. De verwachtingen kunnen verschillen. Elk project is daardoor ook anders, je werkt met mensen en software, de software is makkelijk aanpasbaar, de mensen niet. Die moet je proberen mee te krijgen in het ‘nieuwe werken’ dat is soms een behoorlijke uitdaging, maar wel heel leuk als het lukt!

Het meeste plezier haal ik dan ook uit tevreden klanten die ik zie of spreek. Dat ze tevreden zijn over het product en de service van Bizon. Ik vind het fijn om mensen enthousiast te maken voor ons product bij bijv. een demo, of tijdens een implementatietraject. Dat de mooie nieuwe software die door mijn collega’s wordt gebouwd daadwerkelijk in gebruik wordt genomen. Het geeft een fijn gevoel als klanten waarderen wat je doet. Als de klant tevreden is, dan hebben we het als Bizon team goed gedaan. ”

Veranderingen en bijzondere momenten

Thijs werkt al 10 jaar bij Bizon. Jordy werkt sinds 2 jaar bij Bizon maar heeft daarvoor vanuit de kant van de klant de Bizon sfeer geproefd en veranderingen mee gemaakt.

Jordy: “Ik werk nu twee jaar bij Bizon en in die twee jaar, want we staan niet stil uiteraard, is een van de zaken die echt veranderd is de KEI aansluiting die we hebben gerealiseerd bij verschillende klanten. Veel van onze bewindvoerders hebben nu een digitale aansluiting met het systeem van de rechtbank en dat is voor het Bewindvoerders softwarepakket wel een grote verandering geweest in de afgelopen twee jaar.“

Thijs: “In de 10 jaar dat ik bij Bizon werk, is er op software gebied natuurlijk een heleboel veranderd. Zo hebben we een digitalisatieslag gemaakt met onze modules Digitaal Dossier en Doc-In/Doc-Uit en zijn we ‘online’ gegaan voor externe belanghebbenden rondom de cliënten (of cliënten zelf) met ons online portaal en app. In de organisatie is gelukkig niet zoveel veranderd en dat is juist goed en prettig. We zijn een hecht team dat elkaar door en door kent, daardoor kun je ook snel schakelen en begrijp je elkaar snel en goed. Daarnaast is er altijd die gedrevenheid om de klant verder te helpen.”

Jordy: “Het meest bijzondere moment voor mij bij Bizon is het moment dat ik hier kwam werken. Na 7 jaar met de software van Bizon te hebben gewerkt bij een bewindvoerderskantoor kwam ik na een korte omzwerving zelf bij Bizon werken. Ik vind het een bijzondere ervaring om nu aan de andere kant van de tafel te zitten. Ik had altijd al een heel prettig gevoel bij Bizon. Als klant heb je veel contact met consultants. Ook op de DenkTank en de klantendagen waren wij er altijd. Daar proefde ik al die fijne sfeer. Toen heb ik al weleens gedacht dat is een leuk bedrijf om voor te mogen werken. Uiteindelijk heeft die kans zich ook voorgedaan en heb ik die genomen.”

Thijs: “Voor mij persoonlijk was het natuurlijk een bijzonder moment om ‘teruggevraagd’ te worden door Theo. Dat heeft me veel zelfvertrouwen gegeven waardoor ik nu veel lekkerder werk en weet dat het goed is wat ik doe.”

Jordy: “Wat ik ook bijzonder vind is mijn eerste klant ervaring als consultant. Dat was bij een organisatie waar ik ook veel contact mee had tijdens mijn werk bij het bewindvoerderskantoor. Al vrij snel toen ik in dienst was bij Bizon mocht ik daar een training geven voor een groep van 30 personen. Dat was een spannende maar leuke eerste ervaring in mijn rol als consultant.”

Thijs: “Bijzondere momenten zijn voor mij altijd wel de Bizon weekendjes met partners. De sfeer die er onderling hangt en de dingen die we doen tijdens zo’n weekend passen helemaal bij de cultuur van Bizon.”

Bizon sfeer

Thijs: “De sfeer bij Bizon is heel familiair op de werkvloer. We weten wat er speelt, kennen de thuissituatie van elkaar en leven met elkaar mee. We komen echter niet bij elkaar over de vloer. Ik denk dat die combinatie juist zo sterk is! De gezellige informele werksfeer maakt voor mij Bizon een fijne plek om te werken. Je komt met een lach binnen en gaat met een lach weg, omdat de collega’s die sfeer geven. Ik ga nooit met tegenzin naar kantoor. Daarnaast vind ik de faciliteiten ontzettend goed, de werkplek is helemaal juist afgesteld, gezellige en lekkere lunch, ontspanning met het voetbalspel. Als er problemen zijn worden die direct opgelost, of dat nou met klanten, of in de thuissituatie is, er wordt altijd naar een oplossing gezocht.

Jordy: “De sfeer binnen Bizon typeer ik als informeel, beetje Brabantse gemoedelijkheid en gezelligheid. Er mag veel gelachen worden. Maar er wordt ook hard gewerkt uiteraard. Met name dat informele en dat Bizon een redelijk platte organisatie is. Er zijn geen van oudsher hiërarchische verhoudingen. Dat vind ik heel prettig en waardeer ik erg. Bizon is heel goed voor de medewerkers. Dat uit zich in de leuke uitjes die jaarlijks worden georganiseerd en een goed verzorgde en gezellige lunch iedere dag. Dat maakt het prettig werken voor Bizon waardoor je als medewerker ook soms net dat stapje extra zet.”

Ook Thijs beaamt dit: “Bizon is ontzettend goed voor haar medewerkers. Zij zijn van het principe wie geeft, die krijgt. En daar geloof ik persoonlijk ook in. Als je als werkgever je mensen geeft wat ze nodig hebben, dan zullen ze ook harder voor je werken. Bij Bizon is niets te gek, er wordt ook hard gewerkt, maar daar hoor je nooit iemand over klagen, omdat alles zo goed geregeld is.”

Meerwaarde: service en samenwerking

Jordy heeft ook als klant met Bizon gewerkt. Dus vroegen we hem naar de meerwaarde van Bizon voor klanten.

Jordy: “De meerwaarde van Bizon voor klanten is de manier van samenwerken. We hebben een goede relatie met klanten. We staan altijd open voor input van klanten. Dat heb ik zelf ook ervaren toen ik nog klant was. Nu in mijn rol als consultant merk ik ook dat die input gewaardeerd en verwerkt wordt tot software. De samenwerking die daar ontstaat is echt heel prettig. Een goed voorbeeld daarvan vind ik de DenkTank waar we samen om tafel gaan met verschillende klanten op zoek naar verbeteringen in onze software. Het beeld dat ik als klant van Bizon had, is in mijn rol als consultant niet veranderd. Wat Bizon naar buiten uitstraalt dat ervaar ik ook zo binnen het team.”

Thijs vult aan: “Ik denk dat Bizon behoorlijk volwassen producten heeft inmiddels, daar werken klanten prettig mee. Dat de klant mee mag denken in de ontwikkelingen is voor hen erg belangrijk en geeft ze een gevoel van inspraak en dat er naar ze geluisterd wordt. Daarnaast is de service van Bizon erg goed, je bent geen nummer als klant. Je krijgt goede persoonlijke begeleiding en de helpdesk staat altijd voor ze klaar. Dat is bij veel bedrijven niet zo. “

Mijn werkdag is geslaagd als…

Jordy: “…als ik klanten net die ene tip heb kunnen waardoor hun werkdag een stukje prettiger en het werk eenvoudiger wordt. Bij klanten die al lang met ons pakket werken kan dat soms een kleine tip zijn en bij nieuwe klanten een training waarin je de software van A tot Z doorloopt.

Thijs: “Ik ga meestal met een fijn gevoel naar huis. Maar als projecten lekker lopen geeft dat wel een extra goed gevoel. De meeste energie krijg ik van een optionele module inrichten en uitleggen, een nieuwe versie installeren en uitleggen. Of een nieuwe klant die kiest voor Bizon, daar krijg ik echt energie van.”

Samenvattende kernwaarden

Zowel Thijs en Jordy hebben er nog geen 20 jaar op zitten bij Bizon. Dus vroegen we ze in de kernwaarden van Bizon te benoemen.

Jordy: “Ik ervaar Bizon als een innovatief bedrijf, een gedreven bedrijf met ambitieuze medewerkers. Dat zijn in mijn ogen wel de grote speerpunten. Dat uit zich dan in de nauwe samenwerking met klanten, altijd verder vooruit willen.”

Thijs sluit af: “Trots, Solide, Plezier! Dat is Bizon.”

img
icon