Zijn software ontwikkelaars kunstenaars?
- Geplaatst op 5 augustus 2020
Bizon Software bestaat 20 jaar! Dit willen we niet onopgemerkt voorbij laten gaan, dus kijken we in een serie interviews met onze collega’s terug op 20 jaar Bizon. Vandaag vertellen Bizonners van het eerste uur Arie van Houwelingen en Rein Luijckx over werken bij Bizon.
Software bouwen
Rein en Arie werken allebei al twintig jaar bij Bizon in de rol van ontwikkelaar. Zij bouwen daadwerkelijk onze applicaties. Dat doen ze niet alleen, want in alles wat we bij Bizon doen staat de klant en samenwerking centraal.
Arie: “Software maken is mijn passie, ik kan daar mijn creativiteit in kwijt. Soms voel ik me een beetje een kunstenaar die mooie dingen mag maken.”
Rein: “Het werken bij Bizon bevalt erg goed. De programma’s veranderen steeds, er komen pakketten en klanten bij. Daardoor blijft het ontwikkelen van de software interessant.”
Arie: “Het begint altijd met een klein idee en dat werken we samen met collega’s uit. Wanneer het concreet vorm heeft gekregen mag ik het omzetten naar software. Dat vind ik leuk en er is geen dag vervelend. Om mooie dingen te kunnen maken is het belangrijk elkaar goed te begrijpen. Maar daarnaast krijg ik veel vrijheid om ook mijn eigen ideeën in te brengen.”
Beter, mooier maken
Samen met collega’s en op basis van input van klanten zijn Arie en Rein dagelijks bezig met het mooier en beter maken van onze software.
Arie: “Ik zie elke dag wel weer een uitdaging. Die uitdaging zit hem dan vooral in het feit dat je altijd wel een stapje verder wil. Toch nog iets mooiers neerzetten. Iets waar de gebruiker stappen mee vooruit kan zetten. Daar blijf je mee bezig, dat is nooit klaar.”
Rein: “Het meeste plezier in mijn werk haal ik uit het vertalen van complexe vraagstukken naar programmatuur. Daarnaast zit de uitdaging in de afwisseling. De ene keer heb je te maken met een complex vraagstuk dat zorg gerelateerd is. De andere keer betreft het een retail vraagstuk.”
Arie: “Ik vind het fijn om kwalitatief goede software te maken. Dat zie je niet altijd aan de buitenkant. Dat zit soms meer in het datamodel of de opzet van de software. Dat heeft dan te maken met een stabiele en eenduidige opzet. Dat vind ik belangrijk en het is fijn als dat goed lukt, dan word ik daar blij van.”
Veranderingen en ontwikkelingen
Al vanaf het eerste uur waren Rein en Arie betrokken bij Bizon. Wat is er in hun ogen veranderd in 20 jaar tijd. Welke ontwikkelingen heeft Bizon doorgemaakt?
Rein: “De cultuur is niet veranderd in de afgelopen 20 jaar. We zijn natuurlijk wel meer volwassen geworden. Dat brengt een professionaliseringslag met zich mee waar we ons voordeel mee doen. Maar in de kern zijn we nog hetzelfde als 20 jaar geleden. De grootste veranderingen hebben we doorgemaakt met het aanboren en doordringen van nieuwe markten met nieuwe producten.”
Arie: “Er is heel veel veranderd in de afgelopen 20 jaar, met name in de software. De techniek schrijdt voort en wij gaan daarin mee. Dat lukt ons goed. Maar er is ook veel hetzelfde gebleven. De spirit van het team is eigenlijk nooit gewijzigd. Die is altijd goed geweest, daarom houd ik het ook al zo lang vol.”
Bizon Sfeer
Arie: “De Bizon sfeer, ik weet niet precies hoe ik die moet omschrijven. Maar die is er! Het is leuk om bij Bizon te werken. Elke dag is anders en ik geloof niet dat ik ooit met tegenzin naar mijn werk ben gegaan. We werken al lang met dezelfde collega’s. We zijn daardoor goed op elkaar in gespeeld en een hecht team. We hoeven niet altijd tot twee cijfers achter de komma nauwkeurig uit te leggen wat we bedoelen. Dat is makkelijk als je samen mooie dingen wil maken. Wat vooral staat is dat de omgang tussen collega’s erg prettig is. “
Rein: “Eigenwijs zijn is een eigenschap die de meeste Bizon collega’s wel bezitten, denk ik. Ze hebben toch wel bepaalde ideeën over een aantal zaken. En dat werkt eigenlijk heel goed, dat botst niet zozeer als wel dat het op een gegeven moment samen smelt.”
De klant staat voorop
Arie: “Bizon is een betrokken bedrijf, de medewerkers zijn betrokken bij de klanten en producten. De klant is geen nummer, wij kennen de klant en weten wat de problemen zijn en daar kunnen we snel op reageren.”