Theo over 20 jaar Bizon

  • Geplaatst op 26 mei 2020
  • Door : Theo van Mol | Directeur

Bizon Software bestaat 20 jaar! Dit feit willen we natuurlijk niet onopgemerkt voorbij laten gaan, dus blikken we in een serie interviews met onze collega’s terug op 20 jaar Bizon. We trappen af met DGA Theo van Mol!

Theo staat al 20 jaar aan het roer van onze organisatie: hij navigeert zijn collega’s, zakelijke relaties en klanten door het landschap van financiële administratie: “Als softwarebedrijf moet je goed weten wat de klant wil. We zorgen ervoor dat we náást de klant blijven staan. We ontwikkelen wat de klanten willen én nodig hebben. We proberen op zoveel mogelijk manieren de wensen van de klanten boven tafel te krijgen. Dat is soms moeilijk, omdat klanten niet altijd weten wat ze willen. We luisteren goed, signaleren trends tijdig en vertalen de werkprocessen van onze klanten moeiteloos naar gepaste software-oplossingen.”

2000: de start van Bizon

“Ik vind het heel bijzonder dat wij in al die jaren mooie klanten om ons heen hebben verzameld, dat is de kroon op je werk en inspanningen,” aldus Theo. Op 15 september 2000 opende Bizon Software haar deuren. Theo vertelt over de start: “Bizon ontstond uit een frisse doorstart van een vorige organisatie: met tien man hebben we een deelstart gerealiseerd met het financiële pakket Finall. Dat is nu bijna twintig jaar geleden en nog steeds een groot succes. We waren snel up and running en een gezond bedrijf. We zijn dan ook direct verder gaan ontwikkelen en hebben vanaf 2000 aanvullende producten in de markt gezet.”

20 jaar aan bijzondere momenten

“Voor mij is april 2002 een bijzondere periode: toen hebben we samen met een paar collega’s het bedrijf gekocht van de financier die de doorstart mogelijk heeft gemaakt. De verbouwing van ons kantoorpand vond ik ook een leuk moment: wij zijn een open en transparant bedrijf en dat willen we ook in onze werkomgeving uitstralen. Dat is door die verbouwing goed gelukt. Ik verwachtte al wel dat de verbouwing een boost zou geven: maar de enorme drijfkracht die voor het hele team is ontstaan, had ik niet verwacht!”

Klein team

Het team van Bizon krijgt van klanten vaak terug dat het een kleine, maar zeer professionele speler is in de wereld van financiële software. Theo: “We zijn een klein – maar fijn – bedrijf dat dicht bij de klant staat. Met een ontzettend krachtig team. We hebben heel weinig personeelsverloop, iedereen is heel gemotiveerd in zijn werk. We zijn een leuke en gezellige club die het fijn vindt om samen te werken.”

Domeinkennis en flexibiliteit

Hoe onderscheid je je als organisatie in deze markt? “We luisteren, daar begint het bij. Daarnaast zijn we een nichespeler en hebben we veel domeinkennis in huis. We willen graag de klant op weg helpen om zo goed en efficiënt mogelijk te kunnen werken. Door onze expertise te combineren met software die flexibel ingericht kan worden, realiseren we onze doelen snel. Dat is de filosofie van Bizon.

Daarnaast gaan we oprechte relaties met onze klanten aan. We zijn geen urenkrassers, we willen de klant écht helpen. Een relatie opbouwen is een proces: even wennen in het begin, vanuit beide kanten. We hebben niet alleen trouwe klanten, maar ook trouwe collega’s. We staan als collega’s echt voor elkaar klaar. Dat is fijn werken. Uiteindelijk zie je dat terug in het werk dat we doen voor de klant.”

2005: drie stabiele softwarepakketten

Vanaf de start heeft Bizon de mogelijkheden onderzocht om de software-oplossingen uit te breiden. Theo: “Ik kijk altijd naar nieuwe ontwikkelingen. Bovendien kunnen we snel schakelen, maar je moet dan wel de juiste keuzes maken. In 2000 betrof dat de ontwikkeling van een pakket voor cliëntgelden: een oplossing voor zorginstellingen die er voor mensen met een verstandelijke beperking zijn. Dat deden we samen met een klant. Een dergelijk product ontwikkel je niet in een paar maanden. In 2005 zijn we daarmee doorgebroken in de markt. Deze oplossing hebben we in datzelfde jaar vertaald naar een oplossing voor bewindvoering.”

In ontwikkeling blijven

Bizon is altijd in beweging. In 2015 werd Bizon Hosting gerealiseerd voor onze klanten. Daarmee kunnen we ook het technisch beheer van onze applicaties uit handen nemen van klanten. Theo: “Nu zijn we volop bezig met app-ontwikkeling. We creëren een eenvoudige manier om te communiceren met de buitenwereld. Dat is voor onze doelgroepen – o.a. bewindvoerders – erg waardevol. Met onze app is het voor een bewindvoerder makkelijker om bepaalde informatie te delen met betrokkenen. Denk daarbij aan de cliënten zelf, familieleden van cliënten, zorginstellingen of zorgverleners, maar ook gemeentes.

Samen met klanten werken we aan de toekomst van financiële administratie. Dat doen we door DenkTank-sessies te organiseren en demonstraties bij de klant te geven. We krijgen feedback van de consultants die met implementaties bezig zijn of hun ervaringen delen via de helpdesk. Input die we gebruiken om onze producten te verbeteren. We zijn niet bang om nieuwe dingen te ontwikkelen.”

‘Lekker en plezierig werken’

Innovatie is de belangrijkste drijfveer van Theo: “Ik heb mijn voelsprieten altijd uitstaan en ben op zoek naar procesverbetering. Daarin vorm ik een goede combinatie met Ton. Waar Ton goed weet in te schatten of zaken snel ontwikkeld kunnen worden, zoek ik de trends op.  Als we kansen zien, gaan we in gesprek: zo gaat het balletje rollen.

Het meeste plezier krijg ik van alle leuke mensen waarmee ik samen mag werken. Problemen oplossen is ‘negatieve energie’, daarom zorg ik liever dat alles werkt. Ik stuur overal en altijd aan op probleemloos werken. ‘Lekker en plezierig werken’ dat is mijn motto. Dat zit volgens mij ook in het DNA en de werkwijze van Bizon. Ik richt me vooral op ‘leuke dingen’ voor klanten en collega’s. Het succes en de waardering komt dan vanzelf. Mijn dag is dan ook geslaagd als ik met een glimlach door het kantoor loop en iedereen prettig zie werken. We zorgen er gezamenlijk voor dat klanten blij zijn én blijven!’

img
icon