Software adviseurs? Wat doen die eigenlijk?
- Geplaatst op 25 augustus 2020
Bizon Software bestaat 20 jaar! Dit willen we niet onopgemerkt voorbij laten gaan, dus kijken we in een serie interviews met onze collega’s terug op 20 jaar Bizon. In dit artikel spreken we met “nieuwelingen” Frank van Lieshout en Ruud Stijnen, beide software adviseur.
Software adviseurs? Wat doen die eigenlijk?
Zowel Ruud als Frank zijn adviseur bij Bizon Software sinds 2018. Ruud adviseert bewindvoerders en Frank adviseert klanten uit de Retail en Zorgsector. Maar wat houdt dat nou precies in?
Ruud: “Het begint bij het leggen van het eerste contact en het inventariseren van de behoefte en wensen van de klant. Om vervolgens te kijken of er een match mogelijk is met de software die wij bieden. Als je dan samen tot een afspraak komt en met een consultant op pad gaat om te laten zien wat we kunnen en wie we zijn. Dat vind ik het mooiste van mijn werk. Daarbij kijken we natuurlijk ook naar de organisaties, passen we bij elkaar. We leveren alles in een, dat wil zeggen naast software ook consultancy en we hebben een eigen helpdesk. Het is belangrijk dat er een klik is tussen de klant en Bizon. Wanneer de klant deze klik ook ervaart en kiest voor Bizon is dat de kers op de taart.”
Frank beaamt dat: “Het meeste plezier haal ik uit het contact met klanten. Graag help ik klanten een juiste financiële oplossing te bieden voor hun uitdagingen op het gebied van financiële administratie.”
Korte lijnen en hoge betrokkenheid
Natuurlijk vroegen we onze adviseurs ook hoe ze het vinden om bij Bizon te werken.
Frank: “Ik kom van een hele grote organisatie. Ik heb gekozen voor Bizon omdat het een wat kleinere organisatie is en de communicatie lijnen kort zijn. Er kan snel gereageerd worden op vragen van klanten. Dat bevalt me uitstekend. De omgang tussen collega’s is perfect. Iedereen staat klaar voor een ander. Als je een vraag hebt en naar een collega gaat, word je meteen geholpen. We zijn een team en we werken als team, ook richting de klant.”
Ruud: “Typerend voor Bizon vind ik dat Bizon goed is voor de medewerkers en de medewerkers goed zijn voor Bizon, daar plukken de klanten de vruchten van. Veel collega’s werken hier al langere tijd. Dat resulteert in hoge betrokkenheid bij het bedrijf maar ook bij de klanten. Die betrokkenheid is in mijn ogen van belang voor de continuïteit van een bedrijf.”
Frank: “Wat ik leuk vind aan Bizon is dat de directie veel aandacht heeft voor de medewerkers. Voorbeelden hiervan zijn de personeelsuitjes met partners, het kerstdiner en het sinterklaasspel. Dat verhoogt de betrokkenheid en collegialiteit onderling enorm.”
Open karakter
Ruud: “Het kantoor en de werkomgeving vind ik erg prettig. Het ziet er altijd goed verzorgd uit. Het open karakter van de werkplekken en het kantoor is een weerspiegeling van het open karakter van Bizon. Zowel collega’s onderling als in relatie tot onze klanten gaan we informeel, open en vriendelijk met elkaar om. Als je als nieuwe klant kennismaakt met ons, wanneer je een nieuw softwarepakket aanschaft, geeft dat vertrouwen. Ik merk met name dat er bij Bizon goed geluisterd wordt. We luisteren naar de klant, naar prospects om zowel de performance van onszelf, onze software en van de klant te verhogen. Het is altijd ons doel de bewindvoerder beter en efficiënter te laten werken.”
Bijzondere momenten
De meeste collega’s werken al lang bij Bizon. Ruud en Frank zijn “nieuwelingen”, ze zijn sinds 2018 bij Bizon in dienst. Maar dat neemt niet weg dat ze al wat bijzondere momenten hebben meegemaakt.
Ruud: “Wat ik bijzonder vind is de DenkTank, daar kunnen klanten aangeven wat ze belangrijk vinden. We bespreken wat er speelt in de markt. Nieuwe functionaliteiten en aanpassingen worden uitgelegd. Daarbij kunnen klanten aangeven wat in de praktijk werkt of wenselijk zou zijn. Ook kan er gestemd worden welke ontwikkel items prioriteit behoeven. Het is mooi om te zien dat bij een volgende release, items die zijn besproken in de DenkTank, zijn opgenomen in de software. En dat die items ook daadwerkelijk bijdragen aan het verbeteren van het werk van de bewindvoerder. Zo is er meer inzicht of kan er juist tijdwinst worden geboekt.”
Frank: “Ik heb een aantal bijzondere momenten meegemaakt. Wat mij erg aanspreekt is dat er bij Bizon persoonlijke aandacht is voor klanten en medewerkers. Dit uit zich in een kerstdiner met collega’s en de jaarlijkse klantendag waarin we alle klanten graag persoonlijk ontmoeten.”
Mijn dag is geslaagd …
Ruud: “… op het moment dat we met het hele team weer nieuwe dingen hebben kunnen oppakken. We zaken hebben kunnen ontwikkelen die meerwaarde bieden aan de klant en aan Bizon. En uiteraard geeft het mij een boost als een prospect klant wordt. Maar ook de weg ernaar toe, het contact leggen, een demo verzorgen, afstemmen of we elkaar goed begrepen hebben, het traject uitzetten, maar ook daarna houdt het niet op. Want dan moet je wederom afstemmen of aan de verwachtingen is voldaan.”
Frank: “… als ik klanten naar tevredenheid verder heb kunnen helpen met het juiste advies en een passende oplossing. Waarbij we streven naar een win-win situatie voor de klant en Bizon.”
Kernwaarden
Na twee en half jaar kennen Ruud en Frank Bizon al door en door. Hoewel ze 20 jaar Bizon niet kunnen samenvatten, weten ze als geen ander de kernwaarden te benoemen.
Frank: “Ik loop al wat langer mee in de ICT wereld. Dus ik heb vergelijkingsmateriaal, en wat mij opvalt is dat Bizon echt klaar staat voor haar klanten. We zijn een echt klantenbedrijf. Dat uit zich heel erg in de omgang tussen klanten en onze helpdesk. Tijdens mijn bezoeken aan klanten, zijn zij altijd heel erg te spreken over onze helpdesk. Klanten hebben een oprechte binding met mijn collega’s van de helpdesk. Daarnaast hebben de korte interne communicatie lijnen als belangrijk voordeel dat wij snel acties kunnen uitzetten of software kunnen ontwikkelen. Die snelheid mis je bij veel organisaties en komt klanten juist ten goede.”
Ruud: “Allen voor één en één voor allen. Daarmee doel ik op alles in een pakket. Het leveren van software tot hosting. Maar ook één aanspreekpunt. Ik zie mijn taak als adviseur van begin tot einde. Het leggen van het contacten, het implementeren van het project maar ook een stukje nazorg. In al die fases kan ik waar nodig als aanspreekpunt optreden.“