Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Goedbewind

Binnen twee maanden overstappen op nieuwe bewindvoeringsoftware: hoe doe je dat?

Hoe ziet de samenwerking tussen Goedbewind en Bizon software eruit?
In gesprek met Jeroen Welling (algemeen directeur van Goedbewind) over de overstap naar de bewindvoering software van Bizon, de soepele conversie en andere veranderingen die de implementatie van een nieuw softwarepakket met zich meebrengt.

Software is mensenwerk

Bij Bizon willen we samen met onze klanten groeien en ontwikkelen. De uitkomst? Een positieve bijdrage bieden voor organisaties op de lange termijn. Een goede relatie met klanten is daarbij van belang. Goedbewind en Bizon bewijzen daarin een goede match te zijn.

Goedbewind viert met haar team van 8 medewerkers net als Bizon een jubileum: de organisatie bestaat 10 jaar. Hoe kijkt Jeroen terug op het afgelopen decennium? Hij vertelt over hoe veiligheid en kwaliteit belangrijke speerpunten zijn voor het bedrijf: “Er is veel veranderd, met name op het gebied van kwaliteit en personeel. Kwalitatief gezien heeft bewindvoering in Nederland – en in het bijzonder bij Goedbewind – een veel professioneler niveau bereikt. Er zijn sinds 2016 kwaliteitseisen voor de gehele sector van kracht. Wij hebben daar veel tijd en energie ingestoken. Bovendien zetten we daarin een stap extra zodat we een goede beveiliging van de gegevens van onze cliënten kunnen garanderen. De vraag: ‘welke systemen willen we hebben en welke beveiliging moet je daarvoor organiseren’ staat centraal in dit proces. Onze laptops hebben we vervangen door encrypted laptops en onze server is alleen met twee-factor-authenticatie bereikbaar. Ook is de kwaliteit van onze dossiers verbeterd. We hebben geïnvesteerd in goed personeel en kritisch gekeken naar de programma’s waarmee we werkten. Ik durf dan ook te zeggen dat we echt een professionele organisatie hebben staan.”

Innovatie: Goedbewind blijft altijd in ontwikkeling, Bizon ook.

Bizon vereenvoudigt financiële en administratieve processen om het werk van haar klanten gemakkelijker te maken. Daarbij volgen we de ontwikkelingen, wet- en regelgeving in hun werkveld en zijn we continu opzoek naar verbeteringen. Weg met de complexe, onhandige of tijdsintensieve handelingen. Zodat onze klanten tijd hebben om te doen waar ze goed in zijn. Ook op dit vlak zitten Bizon en Goedbewind op een lijn. Jeroen: “Wij volgen het nieuws in het vakgebied op de voet, en proberen voorloper te zijn in het ontwikkelen van nieuwe strategieën om het werkproces te versnellen en daardoor meer tijd te hebben voor de cliënt.”

Soepele conversie: in slechts twee maanden overgestapt

Momenteel – oktober 2020 – is GoedBewind volop bezig met de implementatie van de software onder begeleiding van consultants Thijs Jonker en Jordy van den Bosch van Bizon. Uiteraard vroegen we Jeroen hoe dit gaat. Jeroen: “Op dit moment zitten we midden in de conversie naar en implementatie van IBS. De juiste klik met Bizon’s Thijs en Jordy ervaar ik als een pre: het gaat om een fijne samenwerking en goede begeleiding. We hebben veel uit het oude pakket gehaald: samen hebben we in een korte tijd een compleet beeld opgebouwd. We zijn nu bezig met het controleren van de budgetplannen en deze waar nodig aan te vullen. Een gedeelte van de budgetplannen hebben we opgebouwd door het inlezen van de bankafschriften. We willen onze cliënten een compleet beeld geven zodat zij geen verschil in data ervaren door de overstap. De software ziet er voor de cliënten natuurlijk anders uit, maar dat ervaren we als positief en als aanvulling op gebruiksgemak. Een aantal gegevens konden we niet uit ons oude systeem halen, dus moeten we deze handmatig aanvullen. Dat kost tijd, daar ontkom je niet aan. Maar het verloopt heel voorspoedig. We gaan best snel. Het is nu een kwestie van medewerkers opleiden. We zijn in september gestart en gaan in november live. Dat betekent dat we in twee maanden zijn overgestapt.”

 “Met Bizon doen we het samen!”

Door de coronasituatie is er in de implementatiefase veel ruimte voor korte online sessies in plaats van de fysieke contactmomenten, die doorgaans plaatsvinden bij dit soort trajecten. Dat brengt nieuwe voordelen met zich mee. Jeroen beaamt dat: “De begeleiding van Bizon is heel fijn. Elke week zitten we samen met Thijs en Jordy om te kijken hoe het gaat en sparren we over de vervolgaanpak. Tussendoor zoeken we elkaar op als er vragen zijn. Het contact is erg laagdrempelig. Ik kan Bizon gewoon even bellen om samen iets te bekijken, zodat we uiteindelijk iets moois kunnen neerzetten. Je moet het samen doen, de implementatie gaat niet vanzelf. Het gebrek aan nauwe samenwerking was een van de belangrijkste reden om over te stappen. Met Bizon doen we het samen!”

Dynamische workflows

Vanaf eind oktober is de nieuwste versie van de bewindvoering software beschikbaar: dat maakt Dynamische workflows mogelijk. Jeroen ziet daar veel voordelen in: “Wij kijken erg uit naar de nieuwe ontwikkeling in de laatste versie waarbij je gebruik gaat maken van Dynamische workflows. We hopen ons werkproces daarmee nog verder te kunnen ontwikkelen en optimaliseren. We moeten goed gaan kijken welke werkprocessen er nu zijn en wat we moeten doen als bepaalde situaties zich voordoen, zoals een verhuizing of het overlijden van een cliënt. Welke stappen je dan moet nemen, wordt dan in de software opgenomen. Dat is een mooie ontwikkeling.”

Samenwerking en goede communicatie staat voorop

Samenwerking en goede communicatie was voor Goedbewind een van de belangrijkste criteria voor een overstap van softwareleverancier. Jeroen: “Wij zoeken een leverancier die bereikbaar is en waarmee je kan sparren over nieuwe ideeën. Wanneer wij ideeën aandragen, willen we gehoord worden. Het delen van onze visie op software vinden wij belangrijk: om samen te kijken of veranderingen en aanvullingen gedaan kunnen worden. Dat je samen een mooi sterk product hebt staan. En dat er snel geschakeld kan worden en eventuele relevante ideeën die wij aandragen in de software worden opgenomen.”

Jeroen vervolgt: “Bij onze vorige leverancier liepen we er tegenaan dat er veel gezegd werd maar weinig werd gedaan. Het kan natuurlijk voorkomen dat afgesproken deadlines een keer niet gehaald worden. Wij vinden communicatie daarover heel belangrijk. Het is prettig om de korte communicatielijnen bij Bizon te constateren.”

Continu samen ontwikkelen

Naast samenwerking en goede communicatie als criteria voor de keuze van Bizon geeft Jeroen aan dat ontwikkelingen niet stil mogen staan: “Ik ken de verschillende pakketten en wij hebben bewust voor het bewindvoeringspakket van Bizon gekozen. De korte communicatielijnen, serieus meedenken en daadwerkelijk de samenwerking opzoeken waren belangrijke criteria in deze keuze. Wij zijn inmiddels al langer in gesprek met Ruud Stijnen en Theo van Mol. Daarbij kreeg ik het gevoel dat Bizon de input van haar klanten waardeert. En dat het pakket blijft ontwikkelen: dat is misschien nog wel het belangrijkste. Bizon is continu in ontwikkeling en betrekt haar klanten bij dit proces.”

Zelfredzaamheid met de Mijn Bizon App

Goedbewind is lid van ZELF. Dit is een magazine en community van financieel zorgverleners die hun ‘steentje’ bijdragen aan zelfredzaamheid. ZELF publiceert over evidence-based onderzoek, bevraagt de politiek en geeft inzicht in de praktijk. Met als doel kwetsbare mensen zelfredzaam te maken. Daarvoor is innovatie in de financiële zorgverlening nodig. Bestaande vormen van zorgverlening zijn voor veel mensen onvoldoende om in een participatiesamenleving financieel het hoofd boven water te houden. Nieuwe vormen van samenwerking en participatie tussen overheid, markt en maatschappelijk middenveld zijn nodig. Slimme en toegankelijke software oplossingen dragen bij aan het verhogen van de zelfredzaamheid van cliënten. Met die gedachte heeft Bizon de Mijn Bizon app ontwikkeld. Jeroen: “Wat voor ons heel belangrijk is, is dat we met de Mijn Bizon app cliënten gemakkelijk inzicht kunnen geven in hun gegevens. De app biedt cliënten de mogelijkheid om een aanvraag voor leefgeld zelf klaar te zetten als die ruimte er is: dat is een enorme stap richting zelfredzaamheid.”

Jeroen gaat verder: “Vanuit ZELF kennen we Ilker Bilici van de Nederlandse Budget Centrale. Bij hem zagen we hoe de software in de praktijk werkt. Er werd bevestigd dat software aan onze functionele criteria voldeed. Het is van belang dat je een goede klik hebt met de softwarepartij om over te stappen. Want overstappen doe je niet voor de lol.”

Over Goedbewind

Jeroen stelt Goedbewind kort voor: “In 2010 is het bedrijf opgericht door Dhr. Schrikkema, mijn schoonvader. Sindsdien is het dienstenpakket van ons familiebedrijf enorm uitgebreid, met o.a. bewindvoering. Elk jaar maken we een gezonde groei door. Goedbewind staat voor professionaliteit, korte lijntjes en innovatie. Daarbij zoeken we nauwe samenwerking op met bijvoorbeeld softwareleveranciers, om voorloper te zijn en blijven in high precision workflow. Maar ook met zorginstellingen om zorgmedewerkers bij te staan, omdat zij vaak de meest directe lijn zijn met personen die onze dienstverlening hard nodig hebben.”

Partners

Bij Bizon gaat het vooral om de mensen achter de organisatie. In de loop van de tijd hebben wij ons gespecialiseerd op betrouwbare, veilige en stabiele software, kennis van onze vakgebieden. Met een focus op gelijkwaardige en vriendschappelijke samenwerkingen: hoe halen we gezamenlijk het beste uit de organisatie?

Ook Jeroen denkt daar zo over: “We hopen een partner in Bizon gevonden te hebben waarmee we ook op een dergelijke manier kunnen communiceren. Daar lijkt het tot nu toe wel op en dat is bijzonder prettig!”

“We hopen een partner in Bizon gevonden te hebben waarmee we ook op een dergelijke manier kunnen communiceren. Daar lijkt het tot nu toe wel op en dat is bijzonder prettig!”

  • Jeroen Welling
  • algemeen directeur
img

Gerelateerde kennisartikelen

Laatste ontwikkelingen vanuit Rechtspraak m.b.t. Digitaal Toezicht bewind
We geven je een update met betrekking tot Digitaal Toezicht op bewind (voorheen KEI). Wat zijn de ...

Dynamische workflows: Nieuw in IBS!
Bij terugkerende werkprocessen kan software je ondersteunen. Dit artikel laat zien hoe onze bewind...

What’s New in de oktober versie van onze applicaties?
De oktober versie van onze applicaties is beschikbaar. In dit artikel worden de hoogtepunten uit d...

Zijn software ontwikkelaars kunstenaars?
Bizon Software bestaat 20 jaar! In een serie interviews met collega’s kijken we terug op 20 jaar...

icon

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close