In gesprek met Ingrid Brekelmans
Ingrid Brekelmans (Leijssen Bewind): “IBS is onze levenslijn. Alles zit erin”Het afronden van werk binnen de beschikbare tijd, de zelfredzaamheid van cliënten vergroten en de uiteenlopende zorgbehoeften houden directeur Ingrid Brekelmans (Leijssen Bewind) en haar collega’s flink bezig. Hoe heeft Bizon geholpen om deze uitdagingen te overwinnen?
Uitdaging 1: Efficiënter werken
De grootste uitdagingen in het vakgebied liggen volgens Ingrid in het afronden van werk binnen de beschikbare tijd. “Dit hoor je vaak, ook bij gemeentes en begeleiders. Soms proberen ketenpartners taken op ons af te schuiven, maar daar trekken we nu duidelijkere grenzen.”
IBS (Integraal Bewindvoeringssysteem) is daarom cruciaal voor haar kantoor. “Het is onze basis, onze levenslijn. Alles zit erin. Het monitoren van de bank is cruciaal. We kunnen gemakkelijk meldingen en waarschuwingen ontvangen en we kunnen een planning maken voor andere taken.”
Dankzij IBS is Leijssen Bewind efficiënter gaan werken en de communicatie met rechtbanken is aanzienlijk verbeterd. “Alle informatie is nu op één plek te vinden, wat het makkelijker maakt om alles terug te vinden in het dossier van een cliënt,” aldus Ingrid. Ondanks de kosten voor de overstap, beveelt Ingrid IBS aan collega’s aan: “Ik ben heel positief over IBS, vooral vergeleken met ons vorige softwarepakket.”
Uitdaging 2: Zelfredzaamheid vergroten
Wat de belangrijkste taken van een bewindvoerder betreft, noemt Ingrid de financiële administratie en bankzaken. “Tegenwoordig moeten we ook vaak uitkeringen aanvragen omdat cliënten dat zelf niet kunnen. Zelfredzaamheid is een uitdaging, vooral omdat je daarvoor veel extra tijd nodig hebt om instanties in te lichten en cliënten te begeleiden.”
Hoe zorgt Leijssen Bewindvoering ervoor dat ze zich kunnen richten op de cliënt? Door processen te automatiseren met behulp van Bizon. “De overstap vroeg veel aandacht en energie, maar we hebben wijze lessen geleerd. Extra sessies met Thijs en Mark (van Bizon) hielpen ons erdoorheen. Linda (van Bizon) heeft ons recent ook goed geholpen.”
Uitdaging 3: diversiteit aan werkzaamheden
Leijssen Bewind heeft een brede doelgroep. “We hebben veel cliënten die we helpen om met geld om te gaan. We zorgen voor hun vaste lasten en geven ze weekgeld. Naast cliënten in zorginstellingen hebben we ook veel zelfstandig wonende cliënten. De diversiteit in zorgbehoeften maakt ons werk uitdagend.” Efficiëntie is een sleutelwoord voor Ingrid en haar team.
Koppeling met KEI
De aanleiding voor de overstap naar nieuwe software was de gebrekkige communicatie met de softwareleverancier en het uitblijven van een koppeling met de rechtbanken via KEI. Ingrid legt uit: “Bij Bizon zag ik de verbeteringen die we nodig hadden, zoals digitale communicatie met de rechtbank. Dit bespaart tijd en portokosten. Via de jaarcongressen van de brancheverenging kwamen we in contact met Ruud en kregen we de tip om naar jullie te kijken. Uiteindelijk hebben we stappen gezet.”
Over Leijssen Bewind
Leijssen Bewind, opgericht in 2004, heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een toonaangevend bewindvoerderskantoor. Ingrid is sinds 2018 directeur en benadrukt de constante zoektocht naar verbeteringen in hun werkprocessen. Met een focus op efficiëntie en innovatie blijft Leijssen Bewind zich inzetten voor de beste zorg en ondersteuning van hun cliënten.
"Het is onze basis, onze levenslijn. Alles zit erin."
- Ingrid Brekelmans
- Leijssen Bewind